اخبار پایگاه : قبل و بعد از واکسیناسیون کدام مواد غذایی را بیشتر بخوریم؟
مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.
تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹بسیار مهم است.
مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، بلکه باعث جلوگیری از افت فشار خون در افرادی می‌شود که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند.
مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزی ها، انواع سوپ علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند.
به ویژه در صورت بروز تب بعد از واکسیناسیون، باید مایعات و غذا‌های آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.
در واقع بهترین نوشیدنی قبل و بعد از واکسن آب است.
مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.
مواد غذایی ضد التهاب:
مصرف غذا‌های تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کند. مصرف غذا‌های ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می‌تواند کمک کننده باشد.
اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا را به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود.
مصرف بیشتر سبزی‌ها و میوه ها:
مصرف روزانه سه تا پنج واحد از گروه سبزی‌ها و دو تا چهار واحد از گروه میوه ها، آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن مانند سلنیم، ویتامین آ و ویتامین سی را تامین می‌کند.
مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها توصیه می‌شود.
مصرف منابع غذایی پروتئینی:
شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت سفید (مرغ، ماهی) است.
منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی‌هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
شیر و لبنیات کم چرب نظیر ماست، پنیر و کشک نیز ضمن تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین هستند.
مکمل ویتامین D:
براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، لازم است ماهانه یک عدد مکمل پنجاه هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (در مادران باردار دوز روزانه هزار واحد) مصرف شود.
سایر ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات سبوس دار، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات تامین می‌شود و نیازی به استفاده از مکمل‌های ویتامینی نیست.
مصرف فست فودها، غذا‌های چرب، سنگین، پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی‌های خیلی شیرین را موجب تضعیف سیستم ایمنی برشمرد که زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند و همواره باید از مصرف بی رویه آن‌ها اجتناب شود.